Java - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

Java

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Maud

05 Mei 2015 | Indonesië, Malang

Hallo beste allemaal,
Daar zijn we weer nu vanuit het eiland Java. Allereerst bedankt voor jullie fijne reacties.
Ik moet wel het dagboek erbij hebben want we zijn inmiddels al gevorderd tot Yogjakarta in midden Java. Op 23 april vliegen van Padang naar Jakarta. Opgehaald door een verse chauffeur, genaamd Komar met een spiksplinternieuwe minibus dus zeer ruim en comfortbel. Om 5 uur in het hotel en aan de wijn; bijkomen van het verkeer dat is een gekkenhuis. Jakarta is een wereldmetropool met 17 miljoen inwoners en grote wolkenkrabbers. Maar het heeft ook een oude haven waar de nauwelijks zeewaardige schoeners handmatig of met zeer aftands hijswerk worden geladen voor hun nachtelijke tocht over de Javazee naar Kalimantan. Er is een “Dutch wijk” met oude gebouwen zoals het oude stadhuis en zelfs een ophaalbrug. Koffie gedronken in Café Batavia, dat is echt Hollandse nostalgie. Daarna naar het Nationaal Museum en dat is het voor ons wel wat Jakarta betreft. Op naar Bogor en de botanische tuin van Buitenzorg. Vervolgens door naar het hotel via de Puncakpas en dat is in het weekend een hele prestatie om dat in 2 uur te doen. Vanwege het drukke verkeer wordt de 2-baansweg herhaaldelijk voor een half uur in één richting voor verkeer gesloten en sta je zomaar een half uur te wachten. Overnacht in een heel leuk hotel aan een snelstromende rivier met uitzicht op theeplantages. Zondag verder over de Puncakpas naar Bandung en daar is het verkeer nog erger vanwege de dagjesmensen. Ja, wij hebben dat stadium al lang gehad maar waar moet dat heen als de bromfietsen auto’s worden. Dat ontaardt in een compleet verkeersinfarct. Ons campingadres in Bandung is het chique 5* koloniale Grand Preanger Hotel in prachtige art-decostijl. Nou dat was genieten! De volgende dag met een gids op de fiets door de oude Hollandse wijken. Dat we dat hebben gedurfd! We waren wel een bezienswaardigheid. Met handgebaren moet je aangeven dat je wilt oversteken en dan ontwijken ze je net door nog even snel voor je langs of achterlangs te gaan. Maar we kunnen het navertellen. In de namiddag een voorstelling van de Anklung-muziekschool bijgewoond. Heel leuk. We hebben nog steeds niet het echte Indonesië-gevoel. Onze perceptie komt niet overeen met de werkelijkheid, waarschijnlijk komt dat door de vele jongelui. Van Bandung met de trein naar Banjar waar Komar ons al met de bus met bagage opwachtte om naar Pangadaran aan de Indische oceaan te gaan. De treinreis van 3 uur was leuk met mooie gezichten op heuvelland met terrasvormige rijstvelden en vulkanen in de wolken. We dachten hier in een hotel vlak aan het strand te zitten maar dat viel tegen er lag een weg tussen en het strand is keien met pieren en veel rotzooi. Gelukkig heeft het hotel een lekker zwembad en besloten we maar een rustdag in te lassen. Dus Komar vrij gegeven en wij luieren aan de pool. Heerlijk! In de namiddag nog even wat wandelen en naar de andere kant gelopen en jawel hoor daar is een groot grijs lavastrand en kun je zwemmen. We zitten dus aan de verkeerde kant. Foutje van Ramatours. Vervolgens via het Diengplateau , wat ons tegenviel, naar Borobudur. Volgende morgen om 4 uur op om naar de sunrise op de Borobudur te gaan en dan regent het. Grote teleurstelling maar met regencape en zaklamp van het hotel in optocht met de andere gasten van het hotel naar de B. die in een park ligt waarin ook het hotel is. Het was wel een mysterious gezicht met de nevel tussen de stupa’s en de vele mensen die allemaal met de B op de foto willen. Wij willen alléén maar stupa’s en vulkanen! Gelukkig gisteren na aankomst al een bezoek aan B gemaakt en mooie foto’s genomen. Na het ontbijt naar Yogjakarta, de stad van de sultan. Het is weer weekend en dan is Indonesië massaal op pad want tijdrovende files tot gevolg heeft. Het 5* Phoenixhotel in Hollandse art-decostijl maakt veel goed en eindelijk krijgt het Indo-gevoel ons te pakken, vooral als je je door een betjah (riksja) decadent terug naar het hotel laat brengen. Om 5.30 uur weer opgehaald en naar Prambanan voor een avondvoorstelling in de open lucht van het Ramayanaballet met de Prambanantempels op de achtergrond. Gelukkig bleef het droog met wonder boven wonder volle maan. Het ballet was prachtig en soms spectaculair. Ik laat het hier voorlopig weer bij, het is nog een heel verhaal geworden. Helaas kunnen we niet alle foto's publiceren, dus die zien jullie thuis wel. Volgende keer vanuit Bali.
Hartelijke groeten van M&M

• 05 Mei 2015 - 18:45

Rob & Betty:

Hoi Marja en Maud,

Ik weet niet of jullie dronken waren toen het reisverslag werd verstuurd, want we hebben 24 x het zelfde reisverslag ontvangen. Beter 23 x te veel dan helemaal niet zullen we maar zeggen.
    Jullie genieten veel zo te lezen en doen zo'n beetje het zelfde zoals wij in 1995. Hebben jullie nog lekker vis gegeten in Pangandaran, want het is een belangrijke vissersplaats? En waren er nog masseurs voor een heerlijke massage? In 1995 was er een doofstomme manlijke masseur en de dames zijn door hem lekker verwend, maar wel allemaal heel netjes hoor. De dames uit onze groep waren erg enthousiast en kwamen met de mooiste verhalen terug. Jullie kunnen je zo langzamerhand opmaken voor een grote highlight van de reis namelijk de zonsopgang op de Bromavulkaan. Heel vroeg op en na een wandeling en een steile trap om 5.30 uur op de kraterrand de zonsopgang. Fantastisch in één woord.
    Veel leuke verhalen gisteren al via Facetime ontvangen. Dames blijven genieten en we kijken uit naar jullie volgende reisverslag (echtwaar :1x is genoeg)

Groetjes Betty & Rob

Maud

Hallo alle vrienden, familie en kennissen. Op naar de volgende spannende reis. Op 7 december stappen we weer in het vliegtuig en vliegen naar Costa Rica. Tussen 8 december en 18 december gaan we weer met z'n tweetjes op pad in Costa Rica. Op 18 december sluiten we ons aan bij de groep van Baobab en vertrekken dan via de diverse natuurparken naar Panama. Na enkele dagen gaan we weer richting het noorden en dan naar Nicaragua. Dat we veel moois zullen zien is zeker. Of we tijd over hebben om jullie te informeren moeten we afwachten. Maar.....ik heb nu een laptop mee, dus we gaan het proberen en daarbij zullen we zekere ook mooie foto's laten zien. Nog even wat voorbereiding en dan gaan we er weer op uit.

Actief sinds 13 Aug. 2009