Water, zon en luieren - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu Water, zon en luieren - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

Water, zon en luieren

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

04 Juni 2015 | Nederland, Amstelveen

Lieve allemaal,
Onze drie-daagse trip op een luxe omgebouwde vissersboot was onvergetelijk: slechts 1 wastafel aan boord met gewoon water, maar deze was bestemd voor de kok en bevond zich op het achterschip. Wij huisden 3 dagen op het voorschip. Op houten rechte banken met slechts één kussen. Tanden poetsen met water uit ons waterflesje. Handen wassen? Professorisch. Onze toet wassen? De zonnebrandcrème was gelijk onze dag- en nachtcrème. In de toiletruimte bevond zich een douche, maar daar kwam 1 druppel uit. Het zoute zeewater waste ons wel schoon. De schuifdeur moest van buitenaf dicht worden gedaan, want een knop zat er niet op. Open maken ging dus wat lastig. Onder het bed van Marja zat een schot. Ik was solidair en ging ook boven slapen. Wij oudjes moesten wel met enig stuntwerk naar boven klimmen. Ochtend en avond gymnastiek heet dat. Over de nacht maar niet te spreken. Met zaklantaarn. En het ergste? We konden niet communiceren, want de drie-koppige bemanning kon alleen maar Indonesisch praten. Allemaal nare dingen? Nee hoor……de kok verzorgde zowel de lunch als het diner alsof we met 4 personen aan boord waren en het eten was voortreffelijk. Komt ons koksmaatje op een avond een schaal met vis brengen en zegt trots: “ lobster”. Wij kijken in de schaal en zagen garnalen. We konden hem niet aan het verstand brengen dat dit echt geen lobster was. We hebben wel genoten van alle mooie vissen in het water. En de koralen bij Komodo en Rinca zijn de mooiste die we hebben gezien! Op beide eilanden zagen wij overigens ook de mensetende varanen. Enge lelijke beesten zijn dat en de bewoners noemen ze niet voor niets de dragons. Op 27 mei kwamen wij vroeg in de middag weer in de haven van Labuan Bajo op Flores terug en konden daar nog even relaxen op de ligbedden bij het zwembad voordat wij ons gedurende anderhalf uur (!) op onze kamer van top tot teen hebben laten masseren. Was ook echt nodig hoor
De volgende dag werden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht voor de tocht naar Gili Trawangan op het eiland Lombok . De ochtendvlucht werd een middagvlucht, de chauffeur wachtte ons bij aankomst op en na twee uur zette hij ons in het donker af bij een speedboot, die ons na 6 minuten op het eiland dropte. Daar kwam een cidomo (paard en wagen) voorrijden die ons vervolgens naar een heel leuk hotel bracht. Helaas in het donker. Op het strand hebben wij vervolgens ons diner genuttigd. Per cimodo de volgende avond via een bobbel binnendoorweg naar het uitgaanscentrum van het eiland want wij moesten wel zien waarom dit eiland zo bekend is. Allemaal jong publiek. Vijftig plus publiek is hier weinig. (daarom zaten wij ook aan de andere kant van het eiland). Lekker gegeten en weer terug met het paardje, want auto’s rijden hier niet. Na 2 nachten in dit heerlijke hotel en veel snorkelen, werden we weer opgehaald en naar de vaste wal teruggebracht waarna wij de laatste 2 nachten in een superdeluxe vijfsterrenhotel doorbrachten aan de kust van Senggigi.
De laatste dag: om 7.15 uur liet Marja zich verleiden om met me mee de zee in te gaan. Het werd een lange dag want bij het inchecken rond 17.00 uur bleek de vlucht van Lombok naar Singapore ruim een uur later te vertrekken, waardoor we de aansluiting naar Amsterdam misten. Met een omboeking naar Zurich en daardoor een extra overstap kwamen we dinsdag 2 juni wel 6 uur later heelhuids op Schiphol aan. Onze bagage rolde al op de band toen we daar aankwamen en de koffers konden we nog snel wegpakken voordat deze aan de volgende ronde begonnen. Gelukkig stond de taxi al te wachten toen we buiten kwamen, waardoor het laatste stukje van onze reis supersnel werd afgelegd.
Het was dit keer weer een lange reis, maar ook weer een onvergetelijke reis. We hebben veel gezien, heel veel meegemaakt, een hele lieve bevolking leren kennen en weer kennis gemaakt met een andere cultuur. Voorlopig raken we zeker niet uitgepraat over onze belevenissen. Nu wordt het nagenieten met alle foto’s en films. Voorlopig blijven wij beiden dus nog “in Indonesië”.,
Met onze verslagen konden wij jullie een beetje mee laten genieten en door onze brillen mee laten kijken in een land waar de Nederlanders een koloniaal verleden hebben. Tijdens onze reis hebben wij heel veel vers fruit gegeten wat overal in overvloed groeit. Het land is bekend om de specerijen, de rijst, de koffie en de thee. Wij zagen hoe alles groeit en ook hoe hard de bevolking hiervoor moet werken. Wij hebben zoveel gezien en gehoord dat wij een andere kijk op Indonesië hebben gekregen. Allen nogmaals bedankt voor de leuke reacties.
Tot de volgende reis.
Met groet, M&M

• 05 Juni 2015 - 06:39

Pamela:

Ik heb genoten van alle uitgebreide verslagen, knap om zo'n verslag te maken!
    Het waren 7 weken, maar eigenlijk waren ze snel om.
    Ik ben blij dat je weer thuis bent en gisteren in levende lijve je verhalen hebt verteld.
    Ik ben blij met je!
    Liefs Pamela

• 05 Juni 2015 - 11:21

Jack:

Lieve M & M,
    Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn en geen narigheid hebben ondervonden.
    Nu komt het grote nagenieten en 'natuurlijk' plannen maken voor de volgende bestemming!
    Ik ben het helemaal met Pam eens dat het best knap is om zulke boeiende reisverslagen te maken.
    Ook ik heb er van genoten...
    Veel liefs en groetjes,
    Jack

• 13 Augustus 2016 - 09:08

Ytske Goedheer:

Wat leuk, heb genoten van jou verslag,en heb wat andere reizen ook bekeken, zo hou je toch contact. veel liefs voor jullie volgende reis.
    lieve groetjes, Ytske

Maud

Hallo alle vrienden, familie en kennissen. Op naar de volgende spannende reis. Op 7 december stappen we weer in het vliegtuig en vliegen naar Costa Rica. Tussen 8 december en 18 december gaan we weer met z'n tweetjes op pad in Costa Rica. Op 18 december sluiten we ons aan bij de groep van Baobab en vertrekken dan via de diverse natuurparken naar Panama. Na enkele dagen gaan we weer richting het noorden en dan naar Nicaragua. Dat we veel moois zullen zien is zeker. Of we tijd over hebben om jullie te informeren moeten we afwachten. Maar.....ik heb nu een laptop mee, dus we gaan het proberen en daarbij zullen we zekere ook mooie foto's laten zien. Nog even wat voorbereiding en dan gaan we er weer op uit.

Actief sinds 13 Aug. 2009