In het land van de Minangkabauers - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu In het land van de Minangkabauers - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

In het land van de Minangkabauers

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

24 April 2015 | Indonesië, Bogor

Lieve allemaal,
In de stromende regen kwamen we in een 5 sterren hotel aan in Bukittinggi, het woongebied van de Minangkabauers. Bij deze bevolkingsgroep van ongeveer 4,5 miljoen mensen hebben de vrouwen het voor het zeggen. Anders dan de islam voorschrijft is deze samenleving matriarchaal ingericht. Als enige in Indonesië en een van de weinige in de wereld. De vrouwen bezitten alle huizen en rijstvelden en worden alleen in de moederlijke lijn overgeërfd. De huizen van de Minangkabauers zijn een plaatje om te zien met bontgekleurd houtsnijwerk aan de voorgevels. Wij hebben dus genoten toen wij de kleine dorpjes bezochten met de vele handwerkslieden. Wevers, houtsnijders, zilversmeden, we bezochten er velen. Gelukkig verbleven we 2 nachten in Bukittinggi, waardoor we hier veel hebben gezien. De laatste nacht op Sumatra brachten we door in een guesthouse in de Harau Valley. We kwamen aan bij 5 kleine houten/bamboe/rieten bungalowtjes, gebouwd aan de voet van een 120 meter hoge klif, waarvandaan enkele watervallen naar beneden storten. De huisjes lagen buiten het dorp. Weinig voorzieningen en met een mandy douche. Aan de achterzijde van het huisje was een ruimte met toilet en een grote bak. In deze bak liep water - rechtstreeks vanuit de waterval- en met een bakje kun je water over je heen gooien en dat is dan de douche. Het was een schril contrast met de luxe van het 5 sterren hotel. En onder de douche moesten we wel na onze 3 uur lange wandeling nadat we 's middags aankwamen. Eerst door de rijstvelden waar we van onze gids alles leerden over rijst. Daarna naar de watervallen en wat we daar zagen was werkelijk fantastisch. In het naar beneden stortende water bevonden zich allemaal slangen die naar huisjes liepen, waardoor de bewoners in deze valley gratis helder stromend water hebben. Heel ingenieus. Na een gezamenlijke gezellige avondmaaltijd (gehaald in het dorp) met de overige aangewaaide toeristen zochten wij voor de nacht onze bungalow op om de volgende ochtend om 7 uur als ontbijt op het terras een pannekoek geserveerd te krijgen. We moesten immers op tijd in Padang zijn voor de vlucht naar Java. Wij namen woensdag van onze chauffeur afscheid en de nieuwe chauffeur op Java verwelkomde ons enkele uren later om ons naar een 4 sterren hotel te brengen in Jakarta. Wat een luxe! de bemodderde bergschoenen zijn inmiddels in het bad weer een beetje schoongewreven en op Java vervolgen wij onze verdere avonturen. Maar dat is een verhaal voor de volgende keer.
Vanuit een warm Jakarta een lieve groet van M&M

PS. Nee, we zijn nog niet op Bali, maar mijn oogjes vielen na een dag in het warme Jakarta ook bijna dicht toen ik dit verhaal schreef. Marja sliep al, dus zij kon me niet corrigeren. Excuses en ik heb alles verbeterd.

• 24 April 2015 - 22:46

Michael:

Geweldig...!!.....de meisjes zijn nu al verdwaald......het is ook zo'n enorm groot land....zonder richtingsborden......hahaha.....Bali = Java / schoonheids foutje /....zal de vermoeidheid zijn....haha.
    Groet - groet.

• 24 April 2015 - 22:58

Fleur:

Tjee, wat klinkt dat allemaal geweldig, wat een belevenissen!
    Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal...
    Geniet ervan!

• 24 April 2015 - 23:37

Betty En Rob:

Wat een leuke verhalen allemaal. Volgens mij genieten jullie net zo als wij in 1995. Inderdaad ligt Jakarta al jaren op het eiland Java. In Bogor natuurlijk naar de botanische tuin met z'n grote vleermuizen bij het paleis van de vroegere gouverneur. En onderweg naar de Puncakpas ten oosten van Bogor even stoppen bij een heel bekend satérestaurant met overheerlijke satés. Hoop dat het weer wat beter wordt, want regen is niet alles in dit warme land met de vriendelijke bevolking. Hebben jullie al oude Javanen ontmoet, die in het vloeiende Nederlands een praatje met je willen maken?
    Blijven genieten, dames. Groetjes Betty & Rob

• 25 April 2015 - 13:26

Jack Dekker:

Lieve Maud en Marja, jullie verslagen doen niet onder voor elkaar...
    Ze zijn iedere keer weer gezellig en interessant om te lezen.
    Hoop dat jullie het wat de warmte betreft kunnen uithouden!
    Liefs,
    Jack

• 25 April 2015 - 22:17

Marjon Smitms:

Beste Maud en Marja,

Vanavond vol bewondering een deel van jullie avonturen gevolgd en genoten van de verhalen en foto's. Werkelijk heel boeiend Jullie zijn met recht echte globetrotters. IK ga jullie vanaf vandaag op de voet volgen. Ik ben eerlijk gezegd iets later in de door jullie beschreven reisverslagen gedoken omdat ik het momenteel ook druk heb met allerlei bezigheden.