Ons paradijs - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu Ons paradijs - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

Ons paradijs

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Maud

18 December 2012 | Costa Rica, Sámara

Halo allemaal,
In plaats van donderdag de bbq met onze nieuwe canadeze vrienden werd het vrijdag een lunch op een paradijselijk mooi en rustig strand. Met onverwacht weer meer vrienden die een verjaardag vierden. De rit er heen ging o.a. door een rivier en door een met vele diepe kuilen geplaveide onverharde weg. Maar met een 4WD kom je een heel eind en is hier absoluut noodzakelijk.
Volgens de vrienden lag in de jungle achter het strand het huis van Mel Gibson en zaten we op zijn strand maar dat hebben we maar met een korrel zout genomen. De zee was heerlijk maar ook ruw.
Rond 4 uur terug naar ons huisje met een uitnodiging op zak om morgen met hun naar een waterval te gaan en daar hebben we natuurlijk ja op gezegd! ’s-Avonds kregen we op ons terras bezoek van langneusje (een coati) en een wasbeertje (raccoon) die reuze nieuwsgierig en natuurlijk hongerig zijn.
Sindsdien komen ze elke avond even buurten. Zolang ze niet binnen komen vinden we het wel gezellig. Zaterdag om 11 uur werden we opgehaald om naar de waterval te gaan. Eerst weer een stuk rijden en vervolgens door een maisveld en over rotsen naar een leuke waterval met heerlijk fris water.
Zijn er een uurtje gebleven en toen gaan lunchen in een plaatselijk tentje. De (warme) lunch en drinks hebben we aangeboden en we waren voor 5 personen wel 20 euro kwijt. Niet te geloven zo goedkoop! ’s-Middags met de fiets naar het dorp en onze transfer naar San José geregeld en ook een schildpadtour voor zondagavond en toen aan de cocktails. Happy Hour!
Zondag mochten we zelf invullen en hebben eerst geluierd in de hangmat en na de koffie met de fiets naar het strand gegaan en daar geluncht, daarna wat boodschappen gedaan. Om 18.30 uur zijn we opgehaald met een busje voor de schildpadtour, we waren de enige deelnemers en na een half uur rijden bij Playa Camaronal bij een nursery voor schildpadden met een gids met infrarood zaklamp het strand op op zoek naar schildpadden. Pikdonker lavazand maar gelukkig een volle sterrenhemel en de maan op 1e of laatste kwartier. Na wat gezoek het spoor van een schildpad gevonden en de gids gaf aan er een gevonden te hebben die al een gat aan het graven was met z’n achterpoten. Fascinerend te zien hoe dat gaat en het gat moet aardig diep zijn want er worden 90 a 120 eieren in gedropt. Dat is wonderlijk om te zien (alles gefilmd, maar geen goede foto’s). We zagen alles bij het licht van infra-rood en een afstand van 1 meter! Na het eieren leggen wordt het gat weer dichtgemaakt en aangestampt, alles met de achterflippers. Daarna wordt er omheen gewerkt ook met de voorpoten als camouflage. Het is hard werken en na wat rusten gaat ze dan weer naar zee. Dat hebben wij niet afgewacht want het was inmiddels gaan regenen en we moesten nog een behoorlijk stuk teruglopen over het strand waar we in het licht van de lantaarn oogjes zagen oplichtten van wasbeertjes die erg van schildpadeieren houden. Ach ja, zij moeten ook eten nietwaar! Maar we vinden ze toch ineens niet meer zo schattig. De meesten eieren worden overigens door de vrijwilligers vrij snel opgegraven en in de nursery geplaatst, zodat ze kunnen uitkomen. We hebben zo’n klein hummeltje gezien. Meer flippers dan schildje. Maar één op de 500 bereikt de volwassenheid vandaar de grote hoeveelheid eieren dat moet worden gelegd en dat 3x per seizoen en dan 2 jaar rust. We waren inmiddels kletsnat en na een drankje en koekje in de bus weer naar huis.

Maandag weer luieren en na de koffie op de fiets naar het strand, gezwommen en over het strand fietsend naar een beachclub voor de lunch. Rond 4 uur terug op honk en hoorde van Chris dat hij ons morgen naar het hotel brengt waar de shuttlebus ons oppikt voor de transfer naar San José. Dat is dan prettig geregeld en komt er een eind aan onze dagen luieren in het paradijs. Na het eten zagen we opeens een kopje om de hoek van de deur en jawel hoor daar was weer een nieuwsgierig wasbeertje. Wij natuurlijk foto’s maken. Maar als we niet keken kwam ie binnen en moesten we hem wegjagen. Tenslotte maar de deur dichtgedaan.
Morgenavond ontmoeten we de groep en gaan we woensdag gezamenlijk op stap weer nieuwe avonturen tegemoet. Voor nu hou ik het voor gezien en ga de koffer pakken.
Dus tot het volgende verslag en veel groeten van
M&M

• 18 December 2012 - 10:36

Michael:

Zwemmen ?? ik zit hier met het kacheltje aan onder m'n buro en als ik naar buiten kijk is het erg triest weer ( regen !!).
    Als ik jullie verhaal goed begrijp ( voor 5 personen wel 20 euro kwijt. Niet te geloven zo goedkoop!) moet ik dus snel m'n koffer pakken en jullie kant op komen. Dank voor het leuke verslagje.

• 18 December 2012 - 11:46

Marjolein:

Nou dat paradijs lijkt mij ook wel wat.....
    We genieten van jullie verhalen.
    Marjolein

• 18 December 2012 - 16:44

Jack Dekker:

Lieve dames, hartelijk dank voor jullie uitgebreid verslag, net als de vorige afleveringen:
    'leest zo lekker weg'! c.q het is gezellig en duidelijk geschreven. Ik weet niet of ik de hand van Maud of Marja hierin zie, maar jullie kunnen zó op de (reis)redactie van Linda, Plus of Zin terecht (denk ik...). En dan vergeet ik nog de Kampioen.
    Wat een globetrotter hebben we toch in de familie.
    Blijf genieten, wij kijken allemaal uit naar het vervolg!

Liefs,
    Jack

• 20 December 2012 - 13:01

Marc Ardaseer:

Hallo M & M,

Wat een hele mooie verhalen weer van jullie avonturen. Nog meer dan anders verlang ik in deze decembermaand naar zon en dat hebben jullie daar ruimschooots.
    Wat een prachtig mooie beleving de schildpaddentour bij (bijna) volle maan.
    Ook nog veel met de fiets gedaan, sportief hoor!
    Zijn wasbeeertjes in het wild gevaalrijk trouwens?

Tot jullie volgende versalg maar weer.

Marc

• 20 December 2012 - 16:01

Hetty En Ruud Blom:

Lieve buurvrouwtjes , wat een verhalen en wat een prachtige foto"s. Om jaloers op te worden. Wij genieten uiteraard van jullie reisbeschrijvingen. Hoe is de groep waar jullie mee samen reizen? Zijn het leuke mensen? Je moet altijd maar afwachten wie je tegen komt. Jullie genieten van het mooie weer en de omgeving , en hier is het alleen maar grijs.
    Lieve groeten Het en Ruud

• 20 December 2012 - 16:23

Jannie:

Wat een leuke verhalen en mooie foto's. Hier is het alweer donker(16.15.uur) en heel erg natttt.
    Vandaag mijn laatste werkdag en ben weer present op woensdag 2 januari 2013!!!
    Hele fijne en gezellige warme feestdagen. Geniet ervan!!! Ga ik ook doen........

En wat een schattige wasbeertjes of zien ze er liever uit dan op de foto??

Liefs Jannie

• 20 December 2012 - 18:47

Liesbeth:

Hoi Marja en Maud, wat een avonturen beleven jullie weer! Hoop dat jullie een leuke groep hebben!
    Prettige Kerstdagen en veel voorspoed, gezondheid en mooie reizen voor 2013 toegewenst.
    Geniet ervan! Gr. Liesbeth

Maud

Hallo alle vrienden, familie en kennissen. Op naar de volgende spannende reis. Op 7 december stappen we weer in het vliegtuig en vliegen naar Costa Rica. Tussen 8 december en 18 december gaan we weer met z'n tweetjes op pad in Costa Rica. Op 18 december sluiten we ons aan bij de groep van Baobab en vertrekken dan via de diverse natuurparken naar Panama. Na enkele dagen gaan we weer richting het noorden en dan naar Nicaragua. Dat we veel moois zullen zien is zeker. Of we tijd over hebben om jullie te informeren moeten we afwachten. Maar.....ik heb nu een laptop mee, dus we gaan het proberen en daarbij zullen we zekere ook mooie foto's laten zien. Nog even wat voorbereiding en dan gaan we er weer op uit.

Actief sinds 13 Aug. 2009