Terug naar de regenwouden - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu Terug naar de regenwouden - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

Terug naar de regenwouden

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Maud

30 December 2012 | Nicaragua, Granada

Terug naar de regenwouden.
Hola allemaal,
Hebben jullie de kerst in gepaste vrolijkheid doorgebracht? Wij wel! Op 24 december om 8 uur ’s-morgens zijn we in de stromende regen weer per boot vertrokken naar de vaste wal en verder per bus naar de grens Panama-Costa Rica, waar het nu vrij snel ging. Rond 12 uur in onze lodge in Cahuita, gelegen in een tropische tuin. Goed ingepakt tegen de regen en met de paraplu op in de tuin op kikkerjacht. Dat is gelukt. Het personeel had z’n best gedaan ons kerstsfeer te bezorgen; een mooi gedekte kerststafel met kaarsjes. Er was voor ons een bbq geregeld als lopend buffet en dat hebben we ons goed laten smaken. Het diner duurde extra lang want een van ons ontdekte de beroemde roodoogboomkikker in de struiken achter ons. Dus de hele groep met zaklantaarns, camera’s en filmcamera’s er op af. Het moet gezegd de kikkertjes wisten wat er van hun verlangd werd en ze gedroegen zich voorbeeldig door geduldig voor ons te poseren. Op een van de foto’s is te zien dat er 2 op elkaar zitten. De grootste is het vrouwtje met het kleinere mannetje op haar rug. Nu vragen jullie je natuurlijk af waarvoor is dat.
Als het vrouwtje de eitjes heeft gelegd, verschijnt er snel een vlies over en dus moet het mannetje ze meteen bevruchten, vandaar dat ie op haar rug zit. Wat is de natuur toch ingenieus. De groene met zwarte vlekken hebben we ook nog gespot wat niet meevalt want het ding is hooguit 3 cm groot.
Dat was dus onze kerstavond en ik mag wel zeggen best geslaagd.
Op 1ste kerstdag om 8.30 uur vanwege de regen niet eerst meer naar
het Cahuita Nat. Park gegaan maar meteen op weg naar La Fortuna. Onderweg geluncht in het Leguana restaurant en daar hingen de bomen vol met die monsters groot en klein. La Fortuna is een leuk toeristisch stadje, van waar de Arenal vulkaan te zien is. Maar helaas de vulkaan hulde zich in dikke mist en was niet te zien. Dus bleek La Fortuna alleen een tussenstop op een lange route en had voor ons geen geluk in petto.
Op 2de kerstdag, wat hier nier gevierd wordt, op weg naar Nicaragua via de grensplaats Los Chicos. De grenspassage ging sneller en soepeler dan naar Panama. Daarna eerst 2 uur in een privé-boot over de Rio Frio naar San Carlos In Nicaragua. Onderweg nog verschillende dieren gezien, zoals veel witte reigers, kaaimannen en een aap. In San Carlos geluncht en door het aardige havenplaatsje gelopen.
Om 2 uur vertrokken we met een publieke boot waar de bagage op het dak ging en niet werd vastgezet en het dak had maar een klein opstaand randje. Toen de boot zich vulde bleken onze gereserveerde plaatsen al te zijn bezet door lokalen die nog niet eens betaald hadden, zodat een deel van de groep achterin op banken zonder leuning zaten en dat 2 uur lang is geen pretje. Onze tocht over de San Juan rivier naar Sabalos zullen we niet gauw vergeten. Gelukkig ging alles goed en konden we opgelucht ademhalen toen we bij de Sabalos Lodge aankwamen mét bagage. Wij kregen de grootste hut met aparte slaapkamer en woonkamer en groot terras met 2 hangmatten waar we direct na het welkomstdrankje zijn ingekropen om van de vermoeiende reis bij te komen. ’s-Nachts heeft het weer veel geregend en ook ’s-morgens nog. Maud heeft een modderwandeling gemaakt in de stromende regen. Ik voorzag dat al en heb de dag suf in de hangmat doorgebracht met een boek.
Gelukkig werd het toch nog zonnig die dag. Dit was een zeer afgelegen gebied en nog niet zo bekend bij de toeristen.
Donderdag 27 december om 8 uur vertrokken en gelukkig was het droog na weer een grotendeels verregende nacht. De bagage ging nu in de boot en hadden wij goede plaatsen op kuipstoeltjes. Terug in San Carlos eerst koffie gedronken en vervolgens met de bus naar Granada. Hier bleven we 2 nachten, maar het is al laat en morgen moeten we weer vroeg op, dus onze belevenissen in Granada vertellen we jullie in het nieuwe jaar als we terug zijn uit Isla Ometepe. We vertrekken naar een eiland in het meer van Nicaragua waar we moeilijk bereiken zullen zijn. Daar vieren wij Oudjaarsavond.
Wij danken jullie voor de leuke reacties waar we heel blij mee zijn en wensen jullie een goede oudejaarsavond. We melden ons weer in het nieuwe jaar.

Lieve groet van M&M

• 30 December 2012 - 08:41

Hetty En Ruud Blom:

Lieve buurmeisjes. Wat een verhalen, wat een belevenissen, om jaloers op te worden. Heel fijn om jullie avonturen te volgen. Ook de foto's zijn mooi. Wij verwachten,als jullie th uis zijn erg nog te kunnen bewonderen. Wij wensen jullie van uit een vochtig Amstelveen nog heel veel avonturen en voor hetnieuwe jaaralles wat wenselijk is. Tot spoedig weerzien.
    Liefs van Het en Ruud

• 30 December 2012 - 10:43

Olga Heemskerk:

Beste Maud en Marja,
    Weer in jullie spannend vakantieboek gelezen. Jullie hebben weer veel gereisd en meegemaakt wat een energie en 's avonds met de groep gezellig aan tafel dineren. Allemaal leuk! Ik wens jullie ook een hele gezellige, vrolijke jaarwisseling en all the best voor 2013. Liefs Olga

• 30 December 2012 - 11:07

Jack Dekker:

Hallo Globetrotters,

Jongens was is dit weer een mooi reisverhaal, prachtig!
    Als dit voor jullie geen genieten is, weet ik het ook niet meer.
    De foto's zijn ook allemaal goed 'doorgekomen', zien er geweldig uit.
    Vanuit een zeer nat en winderig Apeldoorn wens ik de dames nog een fijne voortzetting!
    Liefs,
    Jack

• 30 December 2012 - 15:03

Rob En Betty:

Wat een mooi verslag, dat was weer genieten!! Alleen die regen......jammer, maar met de paraplu op valt er ook veel moois te zien! Weer is hier ook niet al te best, veel regen en voor december een te hoge temperatuur. De kikkertjes vinden wij prachtig, leuk dat ze zich zo voorbeeldig laten fotograferen. Dat wordt straks weer een enorm groot fotoboek Maud, we kijken er al naar uit! We wensen jullie een gezelllige jaarwisseling en alle goeds voor 2013 (en natuurlijk nog een paar droge dagen in Nigaraqua)! Groetjes uit een somber Gouda, Rob en Betty

• 31 December 2012 - 10:54

Michael:

Vanuit Duiven,

Lieve knuffels van Tom en Iny uit Duiven.
    Fijne jaarwisseling and a Happy New Year.
    Doe voorzichtig met al die enge beesten om jullie heen !!

• 01 Januari 2013 - 13:03

Michael:

= Happy New Year =
    = Happy 2013 =

• 01 Januari 2013 - 14:10

Wilma:

Beste Marja en Maud,

Een goed en gezond 2013 gewenst! En beter als dit kan het jaar niet beginnen....Wat een mooie foto's weer! Altijd een geniet momentje om jullie verhaal en foto's te bekijken.

hartelijke groet,

Wilma

• 02 Januari 2013 - 11:20

Jannie:

Lieve marja en Maud,

Een heel gelukkig en gezond 2013.
    Mijn weekje tussen Kerst en Oud en Nieuw was gezellig en zonder enge dieren.Wel koud,nat en grijs.
    De temperatuur is bij jullie wel beter met af en toe een paraplu?
    En leuke en mooie foto's!!!

Geniet er nog van!!!

Liefs Jannie

• 03 Januari 2013 - 12:47

Jack Dekker:

Mijn allerbeste wensen voor een voorspoedig, gelukkig en bovenal gezond tweeduizenddertien!
    Liefs
    Jack
    X

• 06 Januari 2013 - 13:42

Mchael:

Hoi Meisjes
    Zitten hier te wachten op berichten vanuit de jungle.........jammer.......vandaag weer niks.........jullie hebben het dus toch te druk...of geen stroom (in Enschede zaten gisteren de gehele avond 20.000 huizen zonder stroom ) of geen internetverbinding........of.........het ergste..........opgegeten door de rode kikkers........het zal toch niet waar zijn !! Na hoeveel dagen moeten/ mogen we vanuit Nederland een expeditie starten om jullie op te sporen ?? Even de reisverzekering hierop doornemen !!
    Ik ga mijn rugzak alvast van zolder halen.