Flores is back to basic - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu Flores is back to basic - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

Flores is back to basic

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Maud

24 Mei 2015 | Indonesië, Labuhanbajo

Ons bezoek aan Bali hebben we afgesloten met een gezellig etentje met Ali en Réne die ons veel vertelden over het leven op Bali. En nu is het mijn beurt om jullie over Flores te vertellen en dat is echt een ander verhaal. Flores is back to basic. Het is armer maar daardoor puurder dan de andere eilanden en de mensen zijn ontzettend vriendelijk. We vlogen van Bali naar Maumere en dat ging op zijn Indonesisch dus niet op tijd en op het laatste moment de gate veranderen. Nimus is onze chauffeur op Flores en wij gingen de volgende dag via Ende naar Moni voor de beklimming van de Kelimutu vulkaan. ’s-Morgens om 4.30 uur weg voor de zonsopgang. Mooi gezicht op de 3 kratermeren met elk een andere kleur die ook nog eens jaarlijks verandert. Net een toverbal.
Via een strand met typische blauwe stenen en op het strand van een heerlijke vislunch genoten te hebben naar Riung in het noorden voor onze boottocht naar de 17 eilanden. Voor het eerst hebben we het bounty-gevoel beleefd vanwege de azuurblauwe zee en het spierwitte strand op de eilanden. Heerlijk gezwommen en gesnorkeld en veel mooi koraal en vissen bewonderd. Vooraf zijn we langs eilanden gevaren waar duizenden vleermuizen huizen in de mangrovebomen en alleen de vruchten van die bomen eten. Uitzonderlijk gezicht.
Na deze ontspanningsdag weer in de auto om via lange tochten door prachtig berglandschap met veel rijstterrassen en bamboebossen naar Bajawa in het zuiden te gaan. Daar hebben we authentieke dorpen bezocht waar clans wonen met een bijzondere vooroudervererings-cultuur. Een gids heeft ons hier veel over verteld. Verbijsterend zoals die mensen leven. Voor ons westerlingen onbegrijpelijk.
Van Bajawa via Ruteng en veel bochten in de bergwegen met uitzicht op typische spinnenweb-rijstvelden naar Labuan Bajo aan de westkust en in een mooi hoog gelegen hotel met zwembad van een prachtige zonsondergang genoten. Heerlijk relaxen aan het zwembad want de andere hotels waren basic en zonder zwembad. Na Java en Bali is het hier een beetje afzien wat de onderkomens betreft maar het eten is prima.
Morgen om 8 uur opgehaald voor onze 3-daagse bootexcursie naar de varanen op Rinca en Komodo. Dus wij gaan gewoon voor nog een goeie week door met genieten.
Bedankt voor jullie reacties en veel lieve groeten van M&M.

• 24 Mei 2015 - 22:34

Marcel:

Wat een avonturen allemaal. Jullie doen het toch maar.
    Erg leuk Maud om af en toe te face-timen.
    Geniet er nog lekker van.

Groetjes en liefs uit Rijen.

• 25 Mei 2015 - 09:44

Michael:

Ik zit hier achter m'n buro......links mijn potlood en rechts een kopje koffie.
    Een blik door het raam geeft uitzicht op een miezerig regentje.

Recht voor me een beeld van de azuur blauwe zee met een "kippevel" verhaal van 2 stoere Hollandse meiden.

>> Dank voor deze korte stemmings wissel <<

• 25 Mei 2015 - 19:30

Liesbeth:

Hoi Maud en Marja,
    Wat een bijzondere ervaringen hebben juliie weer opgedaan. Hier is de lucht grijs en heb ik de verwarming aangedraaid. Geniet nog van de laatste weken! Groetjes,
    Liesbeth

• 28 Mei 2015 - 21:51

Edwin:

Mooie avonturen. Wat een indrukken die je beschrijft, laat staan zelf beleeft. Ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de varanen. Heb daar het nodige van gezien in documentaires, griezelige wezens. Schril contrast met de eenden die onze achtertuin als liefdesnest gebruiken (gaat trouwens ook met gepast geweld gepaard....)Lekker genieten nog en daarna eens even rustig alle belevenissen in Nederland verwerken zou mijn motto zijn. Pas op jullie zelf en tot snel!

Groetjes van ons allemaal uit Breda

• 29 Mei 2015 - 07:28

Pamela:

Hoi meiden,
    Geweldig om jullie belevenissen een beetje mee te maken.
    Wat is het leven hier dan saai (nou ja saai!) druk met 2 kleinkinderen.
    Verveel me niet, maar kijk wel uit naar de eerstkomende donderdag, want die heb ik gemist hoor!
    De laatste week voor jullie, geniet met volle teugen en reis veilig deze kant op.
    Liefs, Pamela

Maud

Hallo alle vrienden, familie en kennissen. Op naar de volgende spannende reis. Op 7 december stappen we weer in het vliegtuig en vliegen naar Costa Rica. Tussen 8 december en 18 december gaan we weer met z'n tweetjes op pad in Costa Rica. Op 18 december sluiten we ons aan bij de groep van Baobab en vertrekken dan via de diverse natuurparken naar Panama. Na enkele dagen gaan we weer richting het noorden en dan naar Nicaragua. Dat we veel moois zullen zien is zeker. Of we tijd over hebben om jullie te informeren moeten we afwachten. Maar.....ik heb nu een laptop mee, dus we gaan het proberen en daarbij zullen we zekere ook mooie foto's laten zien. Nog even wat voorbereiding en dan gaan we er weer op uit.

Actief sinds 13 Aug. 2009