Thames naar Greymouth - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu Thames naar Greymouth - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

Thames naar Greymouth

Door: Maud en Marja

Blijf op de hoogte en volg Maud

19 December 2009 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Hai,we zijn er weer, maar nu in Greymouth op het zuider eiland.
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de mails, smsjes en het telefoontje op mijn verjaardag. Alweer een week geleden. En.....velen hadden eraan gedacht dat we hier 12 uur vooruit lopen. Heel leuk en attent. Nu even terug naar Thames (we hebben zelfs de dagboeken erbij gehaald, want er gebeurt zoveel!). Van Thames zijn we het schiereiland Coromandel ingedoken. Heel mooi en vooral de westkant was spectaculair: vlak langs de kust op een bochtige bergweg. Aangekomen bij de oostkust zagen we op de kaart dat er een hotwaterbeach was. Met de voetjes stonden we op warmtebronnen in de zee. Zelfs zo warm, dat we na een half uur nog "verhitte" voetzolen hadden, terwijl de zwoele zee het verkoelde. Heel apart en het beloofde wat voor de komende dagen bij de hotwatersprings van Roturoa. Alvorens we daar aankwamen (via het district waar onze kiwi's, de vruchten, vandaan komen)moesten we echter wat probleempjes met onze auto overwinnen. Hij ging ineens gekke geluiden maken en het werd steeds erger. Nou, ik heb Marja nog nooit zo fel gezien en gehoord! Eerst in conclaaf bij een Toyota dealer, toen aan de telefoon met de verhuurder en vervolgens nogmaals bij de volgende dealer (waar we naartoe verwezen werden). Een lang verhaal, maar in Roturoa kregen we op een ochtend om 8 uur een nieuwer exemplaar. (Zoals we ook in Australie hadden). Wij - en Marja helemaal- weer tevreden en nu met een rode Toyota Cambry. In Roturoa aangekomen in ons motel met een whirlpool en daarnaast 2 thermale baden (zwavel)met temperaturen van ongeveer 38 tot 40 graden en....ook nog een gewoon zwembad met warm water. Iedereen begrijpt dat we hier dus enkele dagen zijn gebleven en gelijk dezelfde avond nog alle baden hebben uitgeprobeerd, dus rozig naar bed gingen. De volgende dag zijn we naar het grootste thermale district Wairi O Tapu gegaan en hebben ons daar enkele uren verbaasd over geisers en warmwaterbronnen in allerlei kleuren. De champagnepool was het mooiste. De volgende dag hebben we de grootste geiser bekeken die precies om 10.15 uur ging spuiten. Om een handje te helpen zodat iedereen om 10.15 uur aan zijn trekken kwam werd zeeppoeder gebruikt. Een fenomeen! Van Roturoa reden we via lake Taupo omlaag naar Turangi voor een bezoek aan het Tongariro nationaal park waar 3 vulkanen liggen. Op de weg daarheen zagen we de besneeuwde hellingen en helaas was dat het enige dat we daarvan ook hebben gezien. De volgende dag was alles in nevelen gehuld. Wij hebben ons rondje om het park gereden, hebben ons 1,5 uur in het visitors centre laten voorlichten over de vulkanen en hun uitbarstingen (de laatste in 2007) en hebben de skihellingen met lege skistations bewonderd. Skieen op een vulkaan! Lijkt me wel wat, want er staan geen bomen in de weg waar je tegenaan kan rollen. Op 12 december verlieten we dit gebied. Geen vulkaan gezien helaas, We moesten voor het vervolg van onze reis even iets terug naar Taupo. Even buiten Taupo zagen we een tankstation, dachten er wel aan dat het lang kon duren voordat we de volgende zouden zien, maar op de kaart nog plaatsjes voordat we in Napier zouden zijn. Nou nee dus, geen benzinestations. En na 48 km. begon het lampje te branden. Omgedraaid en 48 km. terug naar Taupo. Getankt, en na het verdiende kopje koffie, nogmaals op weg naar Napier. Wel een hele mooie weg, dat moet worden gezegd. Napier bezocht (veel Art Deco) en 's avonds hebben we lekker gegeten buiten op een terras. Volgende dag passeerden we een wijngebied dus......en via Woodville - een overnachting voor 20 euro pp- kwamen we in Wellington aan. Daar hebben we 2 dagen doorgebracht en beide dagen hebben we uren in het Te Papa museum vertoefd. Wat een informatie kun je daar krijgen. Gewoon fantastisch. Donderdag 17 december zijn we overgestoken naar het zuider eiland. De rustige overtocht was met mooi weer, dus we hebben genoten van de eilanden waar we tussendoor voeren. Via Picton zijn we direct doorgereden naar Nelson. Geen bijzondere stad, onvergetelijk, want we hebben uren in het visitor centre doorgebracht om al onze motels en excursies te regelen rond de feestdagen. Tot nu toe konden we overal terecht, maar in Nelson vernamen we dat onze wens om te zwemmen met de dolfijnen in Kaikoura niet door kon gaan omdat alles vol was. Ook de motels zouden overal vol zijn. Dus de avond in Nelson een hele nieuwe planning gemaakt, want in Akaroa bij Christchurch kon dat wel. Kortom, het is geluk tot en met 3 januari overnachtingen te hebben gereserveerd en de door ons gewenste excursies. Van Nelson reden we in de middag weg naar Westpoort, een oud gouddelversstadje. Deze sfeer hebben we kunnen proeven in de pub tijdens onze avondmaaltijd. Vanmorgen werden we gewekt door stortregen. Op ons gemak vertrokken voor de korte rit naar Greymouth. Maar...onderweg hebben we genoten van het grandioze natuurgeweld bij de "Pancakerocks" en de blowholes, want de zee was zeer woest en het regende- heel toepasselijk- nog steeds. Niet te beschrijven hoe spectaculair, dus de foto's moeten het maar laten zien.
Natuur zeer groen, bergen soms heel woest en heel veel bochten rijden. Zo af en toe moeten we plotseling remmen voor overlopende niet vliegende vogels (helaas geen kiwi's) en vanmorgen genoten we van een weiland vol (zeker 200) nieuwsgierige herten. We stopten, ze kwamen aanlopen, schrokken, renden weg en kwamen langzaam weer terug. Maar het mooiste was nog toen we wegreden renden ze met ons mee. We zaten samen te gieren van het lachen. Aan de westkust is het weer nu slecht, maar morgen vertrekken we weer naar de oostkust en daar is het nu mooi (we komen later terug) Gelukkig is het hier wel beter dan bij jullie en hebben we geen last van files. Het is nog vrij rustig op de wegen. Vakantie is nu begonnen hier, dus het zal wel anders worden. We zijn benieuwd. Allemaal hele fijne kerstdagen gewenst en een goede jaarwisseling. Die van ons is in ieder geval 12 uur eerder.
Lieve groet van M&M

  • 19 December 2009 - 08:29

    Rina:

    Hallo Maud en Marja, Wat een heerlijk verhaal, vooral zo herkenbar voor ons. Een groot deel van deze reis hebben wij ook gedaan, ik zie, voel en ruik waar jullie geweest zijn wat overweldigend mooi he.
    Wij wensen jullie ook hele gezellige feestdagen en vooral een heel gezond en gelukkig nieuwjaar.

    Lieve groeten, Rein en Rina

  • 19 December 2009 - 14:16

    Lisette En Andre:

    MERRY CHRISTMAS AND A HAPPY NEWYEAR !!!!

  • 19 December 2009 - 17:40

    Pamela:

    Hoi meiden, ik ben nu 65 en ik leef nog ! Ik heb een waanzinnig leuke dag gehad. Overdag met Fleur naar de sauna in Weesp (gaan we gauw met z'n allen heen). Naar huis gegaan en daar wachtte Sabine op mij met het hele huis gezellig gemaakt en alles geregeld voor het feest dat om 6 uur begon. Veel eten en drinken. Toen wist ik niet wat ik meemaakte : kreeg van Sabine, Dov, Patrick en Desiree en ipod. Hier kunnen al mijn cd's op en als ik de gebruiksaanwijzing gelezen en begrepen heb nog veel meer. Leuk speeltje! Van alle vrienden en kennissen kreeg ik een grootbeeld televisie zo plat als een dubbeltje. Prachtig. Ik was met stomheid geslagen (gebeurt me niet vaak).
    Zo Maud, over 25 dagen hebben wij elkaar weet ik zeker) veel te vertellen. Lieverds, nog 25 super dagen en tot gauw. Liefs, Pamela

  • 20 December 2009 - 20:04

    Olga Heemskerk:

    Beste Marja en Maud,
    Wat een boeiend verhaal weer en behalve de perikelen met het vervoer zien jullie heel veel. Vlg. de temperatuurwijzer is het niet zo warm (17 ã 18 graden)als in Australie. Hier heeft het vannacht flink gesneeuwd. Wel zeker meer dan 5 cm sneeuw is gevallen. Misschien krijgen we toch nog een white Xmas. Voor jullie hele fijne kerstdagen een goed uiteinde en een goed begin --> Happy New year.
    Marja tot in januari. 30dec. vlieg ik met Femmeke naar mijn broer in Spanje. Liefs Olga

  • 21 December 2009 - 08:16

    Jannie:

    Lieve Marja en Maud,

    Er ligt een pak sneeuw en ik hoop op een witte Kerst.
    A.s donderdag ga ik met drie vriendinnen naar Ootmarssum.

    Vanaf hier wens ik jullie een prettige Kerst.
    In het nieuwe jaar zal ik weer iets van mij laten horen.

    Liefs Jannie

  • 21 December 2009 - 14:56

    Jack:

    Lieve Maud en Marja,

    Ik heb weer genoten van jullie prachtig verhaal met bijbehorende mooie foto's. Eén ervan bracht me op het volgende idee:
    als ik me ook zo laat tatoeëren, mag ik dan ook een keer met Marja
    'neuzen'?
    Uit o.a. de reacties heben jullie kunnen opmaken dat het hier flink gesneeuwd heeft;
    in m'n tuin ligt het nu ca. 15 cm. dik en er komt vlgs. de recente weersverwachting nog veel meer. Ingrid en Rob hoefden vandaag i.v.m. de weggesteldheid niet te werken.
    Mag ik besluiten met jullie hele fijne feestdagen te wensen en een goed begin in 2010!
    Liefs,
    Jack

  • 21 December 2009 - 15:52

    Liesbeth:

    Dames, goed van jullie te horen, want met die bochtige wegen was ik toch een beetje ongerust.
    Schitterende foto's. Volgens mij kunnen jullie niet meer wennen in het kleine,groene, nu witte, Nederland. Hebben jullie zin om weer terug naar huis te gaan? Of zouden jullie nog langer willen blijven en eventueel emigreren??? lfs liesbeth

  • 21 December 2009 - 16:37

    Mieke:

    Lieve Marja en Maud,
    Heerlijk om jullie reisverhalen te lezen. Je schrijft leuk Maud.
    Ik wens jullie een fantastische Kerstmis en een heel gezellig Oud en Nieuw. Veel plezier verder.
    Marja, ik heb naar je privé e-mail onze kerstnieuwsbrief 2009 gestuurd.
    Heel veel groeten van Mieke

  • 22 December 2009 - 16:45

    Ruud Van Putten:

    Hallo,Maud en Marja Jullie reisverslag is weer indrukwekkend|Ik heb hiervoor mijn winterslaap even onderbroken.Ik wens jullie fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar en geniet van de reis.Veel liefs,

  • 24 December 2009 - 14:48

    Hugo En Margreet:

    Wat beleven jullie ontzettend veel. In Holland beleven we een witte kerst. Terwijl ik dit schrijf realiseer ik mij dat jullie al zo ver zijn.Wij wensen jullie hele fijne dagen en een goede jaar wisseling. En dan weer tot snel op de Hollandse bodem.

  • 24 December 2009 - 19:35

    Rob En Betty:

    Lieve Maud en Marja,

    Wij wensen jullie goede kerstdagen! t Zal wel vreemd zijn kerst in een warm land! Hier genieten we volop van het prachtige sneeuwlandschap. Het is jaren geleden dat er zoveel sneeuw lag en we hebben dan ook meteen mooie foto's gemaakt. Liefs van ons, Rob en Betty

  • 26 December 2009 - 13:29

    Theo En Helen:

    Hello, Maud en Marjan,
    Ongelofelijk, dat jullie al zo lang weg zijn en zoveel bijzondere natuur en ervaringen zien en meemaken. Nog een heerlijk kerstfeest, nu in de warmte denken wij! hier is sneeuw.
    Vooral wensen wij jullie een prachtig begin van het nieuwe jaar en de allerbeste wensen voor 2010.
    Maud gefeliciteerd met je 65 jaren. Geniet samen met Marjan nog volop. hier is alles ok.
    veel liefs Theo en Helen

  • 27 December 2009 - 19:09

    Wilma En Bas:

    Lieve maud en Marja,

    Dit keer genieten wij samen van jullie verslag.Bas is gisteren voor een paar dagen uit Uruzgan terug gekomen.
    Het is heerlijk om te horen dat hij jou volgt van uit dat gebied en dat hij ook weer graag wil lezen hoe het met zijn "tante' gaat, nu uit nederland maar straks weer uit het verre...

    Bas heeft een verlenging in Uruzgan maar wist nog wel te vertellen dat hij het dus jammer vindt om niet op jou feestje te kunnen zijn.....

    Geniet samen verders heerlijk en weet dat julie uit alle werelddelen worden gevolgd..
    Veel liefs van mij en een dikke knuffel van Bas!!!

    ps. hij vindt je de meest gave tante die hij heeft...


  • 01 Januari 2010 - 21:13

    Pamela:

    lieve meiden, vanuit nederland wens ik jullie een heeeeeel gelukkig en niet al te reislustig 2010. Over 12 dagen zien wij elkaar weer. Tot dan liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Greymouth

Land van aboriginals en maori's

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2010

Te Anau naar huis

02 Januari 2010

Greymouth to Te Anau

19 December 2009

Thames naar Greymouth

05 December 2009

Van Auckland naar Thames

29 November 2009

Alice Springs-Perth
Maud

Hallo alle vrienden, familie en kennissen. Op naar de volgende spannende reis. Op 7 december stappen we weer in het vliegtuig en vliegen naar Costa Rica. Tussen 8 december en 18 december gaan we weer met z'n tweetjes op pad in Costa Rica. Op 18 december sluiten we ons aan bij de groep van Baobab en vertrekken dan via de diverse natuurparken naar Panama. Na enkele dagen gaan we weer richting het noorden en dan naar Nicaragua. Dat we veel moois zullen zien is zeker. Of we tijd over hebben om jullie te informeren moeten we afwachten. Maar.....ik heb nu een laptop mee, dus we gaan het proberen en daarbij zullen we zekere ook mooie foto's laten zien. Nog even wat voorbereiding en dan gaan we er weer op uit.

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 55153

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2016 - 13 Oktober 2016

Go West

12 April 2015 - 02 Juni 2015

Eilandenrijk in de Grote Oceaan

07 December 2012 - 09 Januari 2013

Pura Vida !

24 Oktober 2010 - 23 November 2010

De big five en nog veel meer

17 September 2009 - 13 Januari 2010

Land van aboriginals en maori's

Landen bezocht: