van Swellendam via Kaapstad weer naar huis - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu van Swellendam via Kaapstad weer naar huis - Reisverslag uit Amstelveen, Nederland van Maud Stallvord - WaarBenJij.nu

van Swellendam via Kaapstad weer naar huis

Door: Maud en Marja

Blijf op de hoogte en volg Maud

25 November 2010 | Nederland, Amstelveen

Beste lezers,
We zijn weer heelhuids,enkele kilo's zwaarder en moe teruggekeerd in het koude Nederland, maar we hebben ontzettend genoten. Jullie hebben nog een laatste verslag te goed dus hier komt het:
Net zoals bij onze reis naar Australië gingen we voor onze onderkomens naar het informatiebureau in de plaats waar we wilden overnachten. De meesten fungeren als reisbureau. Soms moesten wij 10% van de kamer aan hun betalen en 90% aan de eigenaar. Soms ook weer niet. Maar het werkte. In Swellendam hadden we nog steeds geen walvissen gezien en kregen tips om te gaan kijken in Witgsand of Still Bay. Aangezien we daarvoor wel heel veel km's extra (heen en weer naar de baai) moesten rijden besloten we om de walvissen maar op onze volgende wereldreis op te zoeken. We wilden via Mossel Bay naar Knysna. In Mosselbay bij een visrestaurant aan de baai met uitzicht op het water geluncht. Laatste blik op zee en we besloten de zee Indische oceaan voor gezien te houden, niet door te rijden naar Knysna en direct af te slaan naar Oudtshoorn. We gingen de bergen van de kleine Karro in en al snel zagen we overal struisvogels. Oudtshoorn, een leuke plaats, ligt aan de voet van de Swartberg Pass. Volgens alle informatie één van de mooiste passen van het land. Alleen konden wij hier op de geplande route geen gebruik van maken en moesten dus heen en weer rijden. We besloten om dit niet helemaal te doen, maar wel boven een kijkje te nemen. Eerst moesten we natuurlijk een kangaroofarm bezoeken. Heel interressant wat je daar van die beesten hoort. Een aanrader. Natuurlijk plaatjes genomen toen we op de rug van een struisvogel zaten, maar een wedstrijd op de rug van deze vogels zagen we beiden niet zo zitten. (ze hebben van die lange poten en wiebelen toch wel erg) Ervaren medewerkers deden dit voor. Lachen. Vandaar de pas op, waar we op een rustige dirth road in een grasveld een bavianen familie zagen. Raampjes omlaag voor de foto's, maar ze waren snel verdwenen. Helaas dus geen bewijs. Terug naar Oudtshoorn en vandaar over een hele mooie route door de Little Karoo via een overnachting in een mooi "paleis" (bouwwerk van een nederlands echtpaar) in het plaatsje Ladismith naar Worcester. Hier koffie gedronken, wat gewinkeld en we konden het niet laten om beiden een mooie blouse te kopen voor de laatste avonden in het wijngebied. In Franschhoek verbleven we een nacht - bezochten hier één winery - en in Stellenbosch hebben we 2 nachten geslapen, waarvan 1 nacht in
een voormalig slavenhuis. In Stellenbosch zijn we bij twee winery's geweest. Grote en mooie locaties waar tegen betaling van 25 rand (ongeveer EUR 2,50) 6 keer kan worden geproeft van de wijn die je zelf aan geeft. Gezellig met een kaasplankje erbij. Tja, die extra kilo's komen echt daarvandaan. Een hele mooie omgeving. Maandag, de laatste dag reden we eerst naar Paarl. Na de koffie wilden we deze plaats van bovenaf bezichtigen. Hebben we geweten hoor, want gedurende zeker een uur reden we over een weg vol kuilen, bobbels, stenen en gaten. Maar...het uitzicht was schitterend en de tocht onvergetelijk. Wel blij toen we heelhuids beneden op een asfaltweg stonden. (volgende keer een 4-wheeldrive?)Als laatste onderdeel van deze reis hadden we voor ogen om de Tafelberg te fotograferen vanaf het strand van Blouberg. Het was -bijna spitstijd_ wel een toer om er te komen, maar toen we er na zoeken kwamen konden we genieten: blauwe hemel, volop zon en een stralend Cape Town aan de voet van de Tafelberg. Rond 17.30 uur leverden we onze auto in met ruim 1500 km. op de teller. Het vliegtuig ging maandag om 20.40 uur de lucht in na een overstap in Londen kwamen we dinsdagochtend in een andere temperatuur weer naar buiten. Moe van al het gereis, maar tevreden en met heeeel veel foto's en herinneringen. Een onvergetelijke reis sloten we saampjes 's avonds af met een etentje. Het was gezellig.
Resumé: vermoeiende reis. Fijne groep met de Baobab reis. (we hopen dat de reunie in maart goed wordt bezocht). Homogene groep- reislustig en veel fotografen. Vaak heel vroeg op voor lange reisdagen-soms 12 uur-. Totaal met de bus 6000 km. gereden door Zambia, Botswana, Namibië en Zuid Afrika. Geslapen in Lodges, en tenten. Soms geen electriciteit. Avontuurlijke tochten. Omlopen en omroeien omdat er olifanten in de weg stonden. Gebrul van Hippo's. Niet alle big five dieren gezien. Helaas geen leeuwen. Wel luipaarden en ook heel goed. Lekker en veel gegeten. Wijn smaakte overal goed. Rijden in Zuid Afrika gaat prima op de 2-baans wegen. Men laat je voorbij gaan door over de linker streep te gaan rijden (herinner ik me vanuit Zweden ook). Overal lieve en hulpvaardige mensen. Oppassen voor overstekend wild. Van kriminaliteit hebben wij geen last gehad. Wel met taxi in Cape Town naar huis. De Zuid Afrikaanse taal was leuk. Stoplichten bijvoorbeeld noemt men daar "Robots". Het was een fijne en onvergetelijke reis en we hadden het beiden weer gezellig. Nu acclimatiseren en dan kijken welke richting we volgend jaar heen gaan. Allen bedankt voor het lezen en de fijne reacties. Veel film en ruim 2000 foto's. We gaan er snel mee aan de slag, zodat je ook mee kan genieten. Groet M&M

• 25 November 2010 - 11:23

Jack:

Hoi M&M's,

Met grote belangstelling jullie laatste verslag gelezen en je kunt goed zien dat (verre) reizen in het bloed zit. Van Maud wist ik dat al van huis uit, òf Marja is er door aangestoken of ook iets in de genen?
    Enfin het zit er weer op en jullie 'achterban' is weer vol (niet in) verwachting van de komende reis.
    Ik hoop Maud dat je genoeg opslagruimte op je laptop hebt voor de foto's en vooral voor het bewerken van de film.

Veel liefs,
    Jack

• 25 November 2010 - 11:36

Olga Heemskerk:

Hallo Marja en Maud,
    Welkom thuis in het natte en druilerige Hollandse weer. Heb van jullie verslagen kunnen genieten en een beetje mijn rondreis in 2007 kunnen herbeleven. Wat is Zd. Afrika toch mooi en het landschap doet mij erg aan Indonesië denken. De Namibische woestijn ook heel imposant. Nu nog de film en foto's bewerken. Sterkte hiermee, tot de volgende reis en groetjes,
    Olga

• 27 November 2010 - 16:03

Cees&Margreet:

Wat een reis en wat een herinneringen.
    Mooie foto's, moeilijk om een keuze te maken voor het "grote boek" ?
    Geniet nog lekker na.
    Het was idd een gezellige groep, wij hebben er van genoten, ook van jullie.
    Tot ziens op de reunie.
    Goeie tijd verder.

• 30 November 2010 - 14:11

Marc Ardaseer:

Hoi Reizende meisjes,

Wat een prachtige verhalen en super gave foto's!!

Ik liep even achter met jullie een reactie terug te schrijven maar bij deze dan!

Ook op afstand geniet ik mee wat jullie doen en waar jullie weer allemaal zijn geweest. Toevallig ook deze vakantie van jullie herbeleef ik weer een beetje.
    Niet alles natuurlijk maar zeker wel een aantal zaken.

Super G A A F dus allemaal.

Zoals jullie al hebben gehoord is er inmiddels al geschaatst op natuurijs in NL. Een officiele wedstrijd wel te verstaan! En jullie zitten daar midden in de zonneschijn!
    Geniet nog lekker samen van de mooie natuur en het mooie weer. Ik kijk weer uit naar onze afspraak met mooie verhalen en foto's.
    Plezier en rustig aan daar!

Lieve groet Marc

• 05 December 2010 - 13:04

Marja Zandstra:

pas nu even tijd om je verdere reisverslag te lezen. Fantastische reis.
    Foto's geweldig, vooral die van de panter , iets om op het witte doek over te brengen.
    groetjes van ons beiden. marja